Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

يكشنبه 10 آبان 1399

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

یادداشت های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

:: 3 اسفند 1398  ::

یوسفعلی دریادل و هادی حجازی فر در نمایی از فیلم «آتابای»

 

وب سایت احمد شاهوند: نیکی کریمی در پنجمین ساخته سینمایی و در انتهای دهه چهارم فعالیت سینمایی خود، غافلگیرم کرد.

پس از فیلم های تلخ و بدبینانه «یک شب» (1383)، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب»، «آتابای» شاعرانه عاشقانه ای است که سینمای تلخ و کمدی زده ایران به شدت به آن نیاز دارد.

بازی درجه یک و متفاوت هادی حجازی فر و فیلمنامه درست و درمون و بی نقص او مهم ترین ویژگی فیلم «آتابای» است. فیلم لحظات و فصل های ماندگاری دارد که تماشایی است. از دیالوگ های حساب شده و حرکات آرام دوربین گرفته تا بازی های به یادماندی بازیگران اصلی از هادی حجازی فر تا جواد عزتی و حتی سحر دولتشاهی و از همه مهم تر تسلط نیکی کریمی بر آنچه که جلوی دوربین می گذرد، از «آتابای» فیلمی دیدنی ساخته است.

عدم حضور نام هادی حجازی فر هم به عنوان فیلمنامه نویس و هم به عنوان بازیگر نقش اول مرد در لیست نامزدها، متعجبم کرد. کافی است نگاه کنیم به دویدن آتابای در میان شاخ و برگ ها و زخمی شدن صورتش که یکی از فصل های زیبای فیلم را ساخته است، نشان از توانایی های درجه یک حجازی فر در بازیگری دارد.

اینجا می خواهم اشاره کنم به جنجالی که در نشست مطبوعاتی فیلم براثر چرایی استفاده از زبان ترکی در گرفت. فیلم های «اِو»، «پوست»، «زغال» و ... که در فضاها و لوکیشن های استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی می گذرند، ناگزیر به استفاده از گویش و لهجه آن مناطق هستند. اما داستان و اتفاقات «آتابای» می توانست در هر جای دیگری از ایران بگذرد و وابسته به لوکیشن یا شهر و استان خاصی نیست. اما در نهایت این تصمیم فیلمساز است که مشخص می کند شخصیت ها به چه زبان و گویشی صحبت کنند. دلیلی ندارد منتقد و خبرنگار فیلمساز را برای استفاده از گویش و لهجه بازخواست کند.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

479 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

آتابای (نیکی کریمی)        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio