نگاهی آماری به تعداد تماشاگران آثار اکران شده فیلمهای پس از انقلاب به بهانه سالروز تولد او
مسعود کیمیایی؛ مثل یه کوه بلند…
::
12 مرداد 1401 ::
مسعود کیمیایی |
وب سایت احمد شاهوند:
هفتم مردادماه سالروز تولد مسعود کیمیایی کارگردان کهنه کار و کاربلد سینمای ایران است. او که امسال وارد هشتاد و یکمین سال زندگی خود میشود تا به حال ۳۰ فیلم بلند سینمایی و دو فیلم کوتاه داستانی را کارگردانی کرده است. از این میان ۹ فیلم بلند و ۲ فیلم کوتاه مربوط به سینمای قبل از انقلاب است و ۲۱ فیلم بلند هم به سینمای پس از انقلاب تعلق دارد.
کیمیایی که همچنان و پس از چهل سال فیلم خط قرمز را در محاق توقیف میبیند، سال گذشته و در ۸۰ سالگی با «خائنکشی» به عنوان سیامین فیلم بلندش در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که فیلم همچون گذشته با بازخوردهای متفاوتی روبهرو شد. به بهانه تولد مسعود کیمیایی در ادامه نگاهی آماری خواهیم داشت بر تعداد تماشاگران آثار او که در سینماهای ایران به اکران عمومی رسیدهاند.
مسعود کیمیایی؛ پیش از انقلاب
از میان ۹ فیلم بلند مسعود کیمیایی که در دوران قبل از انقلاب ساخته شد سه تای آنها صدرنشین جدول پرفروشترین آثار سال اکران خود شدند: «قیصر» (۱۳۴۸)، «گوزنها» (۱۳۵۴) و «سفر سنگ» (۱۳۵۷).
مسعود کیمیایی با ساخت «قیصر»، همراه با داریوش مهرجویی (گاو) و ناصر تقوایی (آرامش در حضور دیگران) به عنوان آغازگران موج نوی سینمای ایران شناخته میشوند. از این ۳ فیلم قیصر در تاریخ دهم دی ماه سال ۱۳۴۸ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و موفق شد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بفروشد و با احتساب میانگین یک تومان بهای بلیط، تماشاگران بیشماری را به سالنهای سینما بکشاند و به عنوان پرمخاطبترین فیلم سال لقب گیرد.
همچنین «گوزنها» در سال ۱۳۵۴ با حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروش و «سفر سنگ» در سال ۱۳۵۷ با نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروش در سینماهای ایران به نمایش درآمدند و توانستند عنوان پرفروشترین فیلم سال اکران خود را کسب کنند. اما در سینمای پس از انقلاب هیچ فیلمی از مسعود کیمیایی موفق به کسب عنوان نخست جدول پربینندهترینهای سال نشد و تنها فیلم «تجارت» در بهترین حالت موفق شد رتبه سوم جدول پرمخاطبترینهای سال ۱۳۷۵ را از آن خود کند.
دهه ۶۰ | فیلمهایی با بیش از یک میلیون تماشاگر
مسعود کیمیایی در سینمای پس از انقلاب در سال ۱۳۶۱ فیلم «خط قرمز» را با بازی سعید راد، فریماه فرجامی، خسرو شکیبایی، امرالله صابری، جمشید هاشمپور، سعید پیردوست و ایرن کارگردانی کرد که فیلم پس از حضور در اولین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۱) تا به امروز همچنان در محاق توقیف است.
«تیغ و ابریشم» اولین فیلم مسعود کیمیایی بود که پس از انقلاب اکران عمومی میشد. فیلم در سال ۱۳۶۴ ساخته شد و در چهارمین جشنواره فیلم فجر تنها حکم شرکت کننده را داشت و دو سال بعد در تاریخ ۲ اردیبهشت سال ۱۳۶۶ در سینماهای ایران به نمایش درآمد. با توجه به حضور جمشید هاشمپور که آن دوران یکی از پولسازترین بازیگران اکشن سینمای ایران بود توانست حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار تماشاگر را جذب سالنهای سینما کند و در رتبه یازدهم جدول پرتماشاگرترین آثار سال قرار گیرد.
مسعود کیمیایی «سرب» را با حضور بازیگرانی چون هادی اسلامی، فریماه فرجامی، امین تارخ، فتحعلی اویسی، جمشید مشایخی، جلال مقدم، نرسی گرگیا، غلامحسین لطفی، سعید پیردوست، پروین سلیمانی و … در سال ۱۳۶۷ ساخت. فیلم در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۷) با استقبال نسبی داوران و نویسندگان و منتقدان مواجه شد و توانست دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری) و بهترین چهرهپردازی (جلالالدین معیریان) و همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن (فریماه فرجامی) را به دست آورد و در بخشهای بهترین بازیگر نقش اول مرد (هادی اسلامی)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (فتحعلی اویسی) و بهترین طراحی صحنه و لباس (ایرج رامین فر) نامزد دریافت جایزه شود.
«سرب» در تاریخ ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۸ در سینماهای ایران به اکران عمومی درآمد و توانست نزدیک به یک میلیون و ۱۸۰ هزار مخاطب را روانه سالنهای سینما کند و در جایگاه دوازدهم جدول پرتماشاگرترین فیلمهای سال قرار گیرد.
«دندان مار» که تا به امروز همچنان عنوان بهترین فیلم مسعود کیمیایی در سینمای پس از انقلاب را یدک میکشد در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و در هشتمین جشنواره فیلم فجر جایی که هامون داریوش مهرجویی جوایز را درو کرد، داوران تنها نقشآفرینی فرامرز صدیقی را شایسته نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد تشخیص دادند. البته لازم به ذکر است که دندان مار در حضور «هامون» (داریوش مهرجویی)، «مادر» (علی حاتمی) و «ای ایران» (ناصر تقوایی) توانست عنوان بهترین فیلم اکران سال ۱۳۶۹ را به انتخاب نویسندگان و منتقدان ماهنامه فیلم از آن خود کند.
«دندان مار» در تاریخ ۲۳ مهر سال ۱۳۶۹ اکران عمومی شد و با وجود حضور بازیگران ناشناخته و نچندان مطرحی چون فرامرز صدیقی، گلچهره سجادیه، احمد نجفی، فریبا کوثری، رضا خندان، شاهد احمدلو و … توانست بیش از ۵۰۰ هزار تماشاگر را به سالنهای سینما بکشاند و رتبه ۳۷ جدول پرمخاطبترینهای سال را به دست آورد.
مسعود کیمیایی «گروهبان» را پس از اظهارنظرهای مثبت نسبت به «دندان مار» در سال ۱۳۶۹ با هنرنمایی احمد نجفی، گلچهره سجادیه، شاهد احمدلو، میرمحمد تجدد و سعید پیردوست کارگردانی کرد که فیلم حتی به بخش مسابقه نهمین جشنواره فیلم فجر هم راه پیدا نکرد. گروهبان از ۲۲ اسفند سال ۱۳۶۹ به عنوان برنامه نوروزی سینماهای ایران در سال ۱۳۷۰ به روی پرده رفت و تنها توانست ۳۱۲ هزار تماشاگر را با خود همراه کند و در جایگاه ۴۶ جدول پرمخاطبترین آثار سال قرار گرفت.
دهه ۷۰ | قهرمانهای جوان شده مسعود کیمیایی
مسعود کیمیایی «ردپای گرگ» را با حضور فرامرز قریبیان و پس از ۱۶ سال در زمستان سال ۱۳۷۰ ساخت. گلچهره سجادیه، نیکی کریمی، منوچهر حامدی، جلال مقدم، علیرضا ریاحی، سعید پیردوست و … از بازیگران فیلمی بودند که در یازدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۱) با استقبال نسبی داوران و نویسندگان و منتقدان روبرو شد. کسب سیمرغ بلورین بهترین تدوین (مهدی رجاییان) و نامزدی در بخشهای بهترین بازیگر نقش اول مرد (فرامرز قریبیان)، فیلمبرداری (محمود کلاری) و صدابرداری (محمود سماک باشی و یدالله نجفی) دستاورد «ردپای گرگ» از یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.
«ردپای گرگ» که برای نمایش عمومی دچار ممیزی شد و ۲ سال در صف اکران ماند در نهایت ۱۶ شهریور سال ۱۳۷۳ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و نزدیک به ۵۶۲ هزار بیننده را جذب سالنهای نمایش کرد و در جایگاه ۲۸ جدول پرتماشاگرترین فیلمهای سال قرار گرفت. حضور جوانانی چون شاهد احمدلو در دندان مار و گروهبان و نیکی کریمی و علیرضا ریاحی در ردپای گرگ نشان داد که کیمیایی قصد دارد به بهانه به بلوغ رسیدن پسرش پولاد کیمیایی، سن قهرمانهایش را کاهش دهد.
به همین بهانه حضور جوانان و بخصوص پولاد کیمیایی در «تجارت» آغازگر این موج جدید در آثار کیمیایی بود که بعدها با فریبرز عربنیا، پارسا پیروزفر، هدیه تهرانی، حسن جوهرچی، محمدرضا فروتن، مرجان شیرمحمدی و میترا حجار این دایره گستردهتر هم شد. آثاری که تا اعتراض، جوانها همه کاره بودند اما بعد از اعتراض قهرمان اول آثار کیمیایی از رویارویی جوانها و پا به سن گذاشتهها بیرون میآمد: داریوش ارجمند (اعتراض و جرم)، بهزاد جوانبخش (سربازهای جمعه)، عزتالله انتظامی (حکم) و فرامرز قریبیان (رئیس).
کیمیایی فیلم «تجارت» را با حضور تنها دو بازیگر شناخته شده – فرامرز قرییبان و جلال پیشواییان – تمام و کمال در آلمان و طی ۱۸ روز فیلمبرداری کرد و پولاد کیمیایی برای اولینبار جلوی دوربین پدرش قرار گرفت. (البته منهای حضور کوتاه در فیلم سرب). فیلم در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر با صدای اصلی به نمایش درآمد و اکثر دیالوگهای جذاب کیمیایی به زبان آلمانی و با زیرنویس فارسی به روی پرده سالنهای نمایش دهنده رفت. استقبال سرد نویسندگان و منتقدان و همچنین داوران جشنواره از فیلم مسعود کیمیایی نشان از این داشت که با یکی از ضعیفترین آثار کیمیایی طرف هستیم.
«تجارت» که حدود یک سال و نیم در انتظار اکران قرار داشت، برای نمایش در سالنهای سینما دوبله شد و نسخه جدید آن نوروز سال ۱۳۷۵ اکران عمومی شد. آن سالها که حضور جاذبههای کشورهای اروپایی در فیلمی ایرانی یکی از معیارهای جذب مخاطب بود، نزدیک به یک میلیون و ۴۴۶ هزار تماشاگر به دیدن فیلم رفتند و رتبه سوم پرتماشاگرترین آثار سال به فیلم تجارت تعلق گرفت.
کیمیایی در سال ۱۳۷۴ و با استفاده از بازیگرانی که به تازگی از تولید سریال محبوب «در پناه تو» فارغ شده بودند مثل پارسا پیروزفر، حسن جوهرچی، رامین پرچمی، شهرزاد عبدالمجید و معصومه کریمی در کنار چهرههایی چون فریبرز عربنیا و بهزاد خداویسی، «ضیافت» را کارگردانی کرد و فیلم در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر با نظر مثبت نویسندگان و منتقدان و همچنین مخاطبان روبرو شد. عربنیا در فیلم درخشید اما درخشش او از چشم داوران دور ماند و تنها چهره پردازی فیلم (مسعود ولدبیگی) شایسته نامزدی دریافت جایزه شناخته شد.
فیلم، اواخر خرداد سال ۱۳۷۵ و در حالی که «تجارت» همچنان روی پرده سینماها بود اکران عمومی شد و توانست نزدیک به ۸۴۰ هزار تماشاگر را روانه سالنهای سینما کند و در جایگاه ۱۲ جدول پربینندهترین آثار سال بایستد. سال ۱۳۷۵ تنها سالی بود که مسعود کیمیایی دو فیلم در اکران عمومی داشت.
کیمیایی در نیمه دوم سال ۱۳۷۵ دست به کار ساخت «سلطان» شد آن هم با هنرنمایی فریبرز عربنیا، پولاد کیمیایی، حسن جوهرچی، مهدی خیامی، کیانوش گرامی، ژاله علو و چهره جدیدی به نام هدیه تهرانی که برای اولین بار جلوی دوربین یک فیلم سینمایی قرار میگرفت. «سلطان» در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در حالی که تحسین نویسندگان و منتقدان و مخاطبان را در پی داشت، همچنان بی مهری داوران را در پی داشت و در هیچ بخشی حتی نامزد دریافت جایزه هم نشد. در حالی که همگان از هنرنمایی قابل توجه فریبرز عربنیا سخن میگفتند او حتی در جشن خانه سینما هم مورد توجه قرار نگرفت.
«سلطان» تیرماه سال ۱۳۷۶ به روی پرده سینماها رفت و ۹۳۱ هزار تماشاگر را با خود همراه کرد و رتبه ۷ جدول پرمخاطبترینهای سال را به دست آورد. مسعود کیمیایی که همچنان سالی یک فیلم را کارگردانی میکرد در سال ۱۳۷۶ «مرسدس» را اینبار با چهره جدیدی به نام محمدرضا فروتن که در یکی از اپیزودهای سریال سرنخ ساخته کیومرث پوراحمد خوش درخشیده بود، جلوی دوربین برد. پارسا پیروزفر، مرجان شیرمحمدی، کیانوش گرامی و رامبد شکرابی از دیگر بازیگران فیلم بودند. سرانجام فیلمی از مسعود کیمیایی در جشنواره فیلم فجر نظر داوران را جلب کرد و در شانزدهمین دوره، داوران «مرسدس» را در بخشهای بهترین بازیگر نقش اول مرد (محمدرضا فروتن)، بهترین موسیقی (بابک بیات) و بهترین صدابرداری (اسحاق خانزادی) نامزد دریافت جایزه کردند. «مرسدس» در تاریخ ۲۸ مرداد سال ۱۳۷۷ اکران شد و ۸۳۷ هزار مخاطب را روانه سالنهای نمایش دهنده کرد و در رده ۶ جدول پرتماشاگرترینهای سال قرار گرفت.
در حالی که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ چهار فیلم از مسعود کیمیایی با استقبال نسبی مخاطبان مواجه بود («تجارت»، «ضیافت»، «سلطان» و «مرسدس»)، تماشاگران از فیلم «فریاد» کیمیایی که به جشنواره هفدهم فیلم فجر هم نرسیده بود و محمدرضا فروتن، میترا حجار، پولاد کیمیایی، عنایت بخشی، جمشید جهانزاده و کیانوش گرامی را در گروه بازیگران خود میدید و در تاریخ ۱۰ آذر سال ۱۳۷۸ به روی پرده رفته بود، استقبال نکردند. تنها ۲۶۲ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رده ۲۵ جدول پربینندهترینهای سال به فریاد کیمیایی رسید. از همان سال ۱۳۷۸ تا به امروز (بیش از ۲۲ سال) هیچ فیلمی از مسعود کیمیایی نتوانست بیش از ۵۸۰ هزار تماشاگر داشته باشد.
مسعود کیمیایی «اعتراض» را با هنرنمایی داریوش ارجمند، محمدرضا فروتن، میترا حجار، پارسا پیروزفر، مهدی فتحی، بیتا فرهی، رامبد شکرابی، پری امیرحمزه، پولاد کیمیایی، رامین پرچمی، حسام نواب صفوی و … در سال ۱۳۷۸ ساخت و فیلم در هجدهمین جشنواره فیلم فجر با استقبال داوران مواجه شد. کیمیایی برای اولین بار در تاریخ سینمای پس از انقلاب نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد و فیلم در بخشهایی چون بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مهدی فتحی)، بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی)، بهترین صدابرداری و صداگذاری (اسحاق خانزادی) کاندیدا بود که در نهایت اسحاق خانزادی سیمرغ بلورین را برای بهترین صدابرداری از آن خود کرد.
«اعتراض» در جشنواره فیلم فجر هم با تحسین مخاطبان روبرو شد و حتی تا یک روز مانده به پایان جشنواره، صدرنشین جدول آرای مردمی هم بود. اعتراض در تاریخ ۱۸ خرداد سال ۱۳۷۹ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و با وجود برخورداری از موضوع ملتهب روز آنچنان که باید نتوانست تماشاگران بیشماری را به سینماها بکشاند و تنها ۵۸۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه ۱۷ جدول پرمخاطبترینهای سال به فیلم کیمیایی تعلق گرفت.
دهه ۸۰ | سیمرغ بر شانههای کیمیایی
مسعود کیمیایی پس از «اعتراض» تا سال ۱۳۸۲ موفق به ساخت فیلمی نشد و برای اولین بار در تاریخ سینمای پس از انقلاب در روند فیلمسازی او ۴ سال وقفه افتاد. کیمیایی در دهه هشتاد موفق به ساخت پنج فیلم شد: «سربازهای جمعه»، «حکم»، «رئیس»، «محاکمه در خیابان» و «جرم» که از این میان «حکم» و «محاکمه در خیابان» موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر نشدند.
«سربازهای جمعه» که سال ۱۳۸۲ ساخته شده بود، با بازی محمدرضا فروتن، بهرام رادان، پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، اندیشه فولادوند، مریلا زارعی، بهزاد جوانبخش، بیژن امکانیان و … در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مریلا زارعی) شد و همچنین در بخشهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (بیژن امکانیان) و بهترین صدابرداری (اسحاق خانزادی) نامزد دریافت جایزه بود.
فیلم در تاریخ ۸ مرداد سال ۱۳۸۳ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و تنها ۳۲۱ هزار نفر مخاطب روانه سالنهای سینماهای نمایش دهنده شدند و جایگاه ۱۳ جدول پرتماشاگرترین آثار سال به سربازهای جمعه رسید. کیمیایی که استقبال سرد نویسندگان و منتقدان از «سربازهای جمعه» را میدید در سال ۱۳۸۳ دست به کار ساخت حکم آن هم با هنرنمایی عزتالله انتظامی (برای اولین بار)، خسرو شکیبایی (پس از «خط قرمز») و لیلا حاتمی (برای اولین بار) در کنار بازیگرانی چون پولاد کیمیایی، بهرام رادان، مریلا زارعی، لادن طباطبایی و جلال پیشوائیان شد.
فیلم به بیست و سومین جشنواره فیلم فجر نرسید و در تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۸۴ سر از پرده سینماهای ایران درآورد و در حالی که در تهران، افتتاحیه بسیار خوبی داشت اما در نهایت مجموع تماشاگرانش از ۳۸۹ هزار نفر فراتر نرفت و رتبه ۱۴ جدول پربینندهترین آثار سال را توانست از آن خود کند.
پس از درخشش عزتالله انتظامی و خسرو شکیبایی در «حکم»، فرامرز قریبیان پس از «تجارت» (۱۳ سال بعد) و امین تارخ پس از «سرب» (۱۹ سال بعد) در کنار هنرنمایی خسرو شکیبایی (برای سومین بار پس از «خط قرمز» و «حکم») و همچنین داریوش ارجمند (پس از «اعتراض») جمع ستارگان فیلم جدید کیمیایی با نام «رئیس» را شکل میدادند. به این هنرمندان، پولاد کیمیایی و مهناز افشار را هم اضافه کنید. فیلم در آستانه برگزاری جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر (بهمن ۱۳۸۵) به دلیل نقص فنی در صدا از حضور در مهمترین فستیوال سینمای ایران بازماند و در سال ۱۳۸۶ و در تاریخ ۶ تیر اکران عمومی شد و حدود ۴۳۰ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و جایگاه هشتم جدول پرمخاطبترین های سال به رئیس رسید.
در سال ۱۳۸۸ کیمیایی با همکاری اصغر فرهادی در نگارش طرح فیلمنامه، محاکمه در خیابان را بار دیگر با حضور محمدرضا فروتن و پولاد کیمیایی و اینبار با نقش آفرینی حامد بهداد، شقایق فراهانی، حمیدرضا افشار، شبنم درویش، نگار فروزنده و ارژنگ امیرفضلی کارگردانی کرد و فیلم بدون اینکه به جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر برود، ۲۰ آبان همان سال در سینماها اکران شد و نزدیک به ۴۱۹ هزار نفر مخاطب را جذب کرد و در رده ۱۴ جدول پرتماشاگرترین فیلمهای سال قرار گرفت.
کیمیایی «جرم» را سال ۱۳۸۹ و با هنرنمایی پولاد کیمیایی، حامد بهداد، شبنم درویش در کنار بازیگرانی چون جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، مسعود رایگان، لعیا زنگنه، نیکی کریمی، سیامک انصاری، بهاره رهنما و جلال پیشوائیان جلوی دوربین برد. فیلم در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر و در حضور آثاری چون جدایی نادر از سیمین، یه حبه قند، سعادت آباد، اینجا بدون من، چیزهایی هست که نمیدانی و … موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (حامد بهداد)، بهترین موسیقی متن (کارن همایونفر)، بهترین طراحی صحنه و لباس (ایرج رامین فر) و بهترین صداگذاری و میکس (اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق) شد.
جرم که تا به امروز موفقترین فیلم مسعود کیمیایی در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر است در اکران عمومی و برای دومین بار در کارنامه پس از انقلاب مسعود کیمیایی (پس از فریاد) با شکست مواجه شد. تنها ۲۵۶ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و جایگاه ۱۱ جدول پرتماشاگرترینهای سال به جرم رسید.
دهه ۹۰ | گیشهای که اصلا درخشان نبود
مسعود کیمیایی در دهه نود تنها سه فیلم را کارگردانی کرد: «متروپل» (۱۳۹۲)، «قاتل اهلی» (۱۳۹۵) و «خون شد» (۱۳۹۸). در واقع کیمیایی پس از «جرم» به طور میانگین هر سه سال یکبار موفق به ساخت فیلم شد که غیر از استقبال نسبی از «خون شد»، دو فیلم دیگر نتوانستند نظر نویسندگان و منتقدان و مخاطبان را جلب کنند.
«متروپل» با بازی محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، مهناز افشار، ساعد سهیلی، سحر دولتشاهی، شقایق فراهانی، یوسف مرادیان و تینا پاکروان در حالی که تنها نامزد دریافت جایزه بهترین تدوین (مصطفی خرقهپوش) از سی و دومین جشنواره فیلم فجر شده بود در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ اکران شد و ۱۱۴ هزار نفر به دیدن آن رفتند و رده ۲۳ جدول پرمخاطبترینهای سال به متروپل رسید.
«قاتل اهلی» هم با هنرنمایی پرویز پرستویی، امیر جدیدی، پولاد کیمیایی، پگاه آهنگرانی، پرویز پورحسینی، حمیدرضا افشار، حمیدرضا آذرنگ، سعید پیردوست و لعیا زنگنه در حالی که در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر در هیچ بخشی نامزد نشد – حتی بازی در خور توجه امیر جدیدی هم از چشم داوران دور ماند -، در تاریخ اول آذر سال ۱۳۹۶ به روی پرده رفت و نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر مخاطب را روانه سالنهای سینما کرد و در جایگاه بیستم جدول پربینندهترینهای سال قرار گرفت.
مسعود کیمیایی «خون شد» را در سال ۱۳۹۸ و با بازی سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع، هومن برق نورد، اکبر معززی، سیامک انصاری و بدون حضور پولاد کیمیایی (پس از ۹ همکاری مستمر) کارگردانی کرد. نویسندگان و منتقدان، هنرنمایی سعید آقاخانی را ستودند و لیلا زارع در بخش بازیگر نقش مکمل زن و همچنین محمدرضا قومی در بخش بهترین چهرهپردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین شدند.
اکران «خون شد» با شیوع کرونا مصادف شد و آمار دقیقی از تعداد مخاطبان فیلم در دسترس نیست اما ظاهرا در اکران آنلاین حدود ۸ هزار نفر از فیلم دیدن کردند.
۱۴۰۰ | آیا دوران جدیدی در راه است؟
مسعود کیمیایی در سال ۱۴۰۰ فیلم «خائن کشی» را با حضور بازیگران مطرح بیشماری جلوی دوربین برد: امیر آقایی، پولاد کیمیایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آییش، پانته آ بهرام، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، نرگس محمدی، علی اوجی، اندیشه فولادوند، الهام حمیدی، بهرام بهرامیان و …
فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر که اظهارات ضد و نقیضی را در پیداشت حضور پیدا کرد و در نهایت جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی یه احتمال بسیار زیاد امسال روی پرده میرود و میزان استقبال از آن اصلا قابل پیشبینی نیست.
بیشترین همکاری مسعود کیمیایی با بازیگران
۱۳ فیلم: - پولاد کیمیایی (سرب، تجارت، سلطان، فریاد، اعتراض، سربازهای جمعه، حکم، رئیس، محاکمه در خیابان، جرم، متروپل، قاتل اهلی و خائن کشی)
۷ فیلم: - بهروز وثوقی (بیگانه بیا، قیصر، رضا موتوری، داش آکل، خاک، بلوچ، گوزنها) - فرامزز قریبیان (بیگانه بیا، خاک، گوزنها، غزل، ردپای گرگ، تجارت، رئیس)
۶ فیلم: - محمدرضا فروتن (مرسدس، فریاد، اعتراض، سربازهای جمعه، محاکمه در خیابان، متروپل)
۳ فیلم: - جمشید مشایخی (قیصر، سرب، جرم) - بهمن مفید (قیصر، رضا موتوری، داش آکل) - داریوش ارجمند (اعتراض، رئیس، جرم) - خسرو شکیبایی (خط قرمز، حکم، رئیس) - جلال مقدم (سرب، دندان مار، ردپای گرگ) - پارسا پیروزفر (ضیافت، مرسدس، اعتراض) - گلچهره سجادیه (دندان مار، گروهبان، ردپای گرگ) - فریماه فرجامی (خط قرمز، تیغ و ابریشم، سرب) - لعیا زنگنه (رئیس، جرم، قاتل اهلی) - نیکی کریمی (ردپای گرگ، محاکمه در خیابان، جرم)
عکس های مرتبط: |

نمودار تعداد تماشاگران آثار اکران شده مسعود کیمیایی در سینماهای ایران به ترتیب سال اکران
|
منبع:
فیلیمو شات
430
-
احمد شاهوند
................................................
دیگر مطالب مربوط به
«»
ستاره ها در گیشه
(9
مطلب):
|