Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

دوشنبه 15 تير 1399

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

نگاهی به فیلم «اثیری» ساخته محمدعلی سجادی

خوش آب و رنگ، اما ...

:: 24 شهریور 1381  ::

 

وب سایت احمد شاهوند: فيلم به لحاظ كارگرداني و تكنيك فوق العاده است. در اثيري همه چيز از ضرباهنگ و ريتم يكدست گرفته تا طراحي صحنه و موسيقي متن، درست و دقيق سر جاي خودش قرار دارد. اما ...
همان اشتباهي را كه داريوش فرهنگ در فيلم روانی مرتكب شد و خسرو شكيبايي را از بدو ماجرا رو كرد و داستان را لو دارد، در اينجا و البته به شكل خفيف تري، محمدعلي سجادي در اوايل فيلم همه را نسبت به شخصيت عمو - خسرو شيكبايي - به شك مي اندازد. و برگ برنده اي كه مي توانست در انتهاي داستان به كار سجادي بيايد از همان اول لو مي رود و اين در سينماي تعليق يعني ضعف. هر چند كه با وجود تناقض هايي كه در پرداخت شخصيت عمو به چشم مي خورد، اين شخصيت در يك سوم مياني و با وجود مرگ پدر سمندر و بسته شدن پرونده قتل مليحه زمان، شكل و شمايل يك شخصيت رودررو را به خود گرفته و كاملا در قطب منفي ماجرا قرار مي گيرد و اين در سينماي تعليق يعني ضعف. فيلمي كه بر مبناي تعليق شكل گرفته باشد، همه چيزش به يك پايانبندي غيرقابل پيش بيني بستگي دارد. و پايانبندي اثيري به ضرب يكي دو فقره قتل به هيچ وجه در حد و اندازه اي كه بايد باشد، نيست و اين در سينماي تعليق يعني ضعف ...

يادداشت2:
اثيري به جهاتي جمع بهترينهاست. بهترين كارگرداني سجادي، بهترين فيلمبرداري حسين ملكي، بهترين موسيقي همايونفر (البته بعد از فيلم سلطان)، بهترين طراحي صحنه فرامرز بادرامپور و ...
اما به لحاظ بازيگري هيچ يك از بازيگران با اينكه كمتر از توان خود ظاهر نشده اند اما حرفي براي گفتن ندارند. خسرو شكيبايي نقشهاي منفي اش را به نوعي تكرار كرده، امين حيايي مثل هميشه و هانيه توسلي هم كه جاي كار نداشته است.

يادداشت3:
اثيري آنطور كه بايد نفروخت. و اين عدم استقبال در زمانه اي كه دیگران در نمايشهاي بسيار محدودش خيلي خوب مي فروشد، تعجب برانگيز است.

 

منبع: وب سایت احمد شاهوند

228 - احمد شاهوند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio