Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

دوشنبه 15 تير 1399

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

برای ایرج قادری

یک حریف جدی در نوعی از سینما

:: 27 مهر 1381  ::

 

وب سایت احمد شاهوند: «يك ملودرام گيرا و محكم و پاكيزه، با شخصيتهاي قالبي و قراردادي (در واقع بدون شخصيت پردازي)،‌ بي اعتنا به زمينه ها و حواشي، با تمركز بر دو بخش محوري صحنه هاي دادگاه و شب اعدام، كه هر دو، خوب از كار درآمده اند. 25 دقيقه پاياني فيلم از حيث ايجاد تعليق، با يك كارگرداني و زمان بندي سنجيده، اگر نگوييم كه در سينماي ايران بي سابقه است، لااقل كم سابقه است.
- ... گمان نمي كنم كسي توقع بيش از اين مثلا نبوغ و نوآوري و اين جور حرفها هم داشته باشد. خيلي از سينماگرهاي امروزي همين تجربه را هم ندارد. پس تجربه و استفاده از تجارب ديگران غنيمت است ... اگر روال كار به همين وضع پيش برود، در نوع بخصوصي از سينما،‌ ايرج قادري يك حريف جدي است.
- ... قادري كه به زعم عده اي به دليل عدم ساخت فيلمهاي ماندگار در سينماي ايران، فيلمساز مهمي به شمار نمي رود، كارش را خوب مي شناسد و فيلمسازي را بلد است و همين مهمترين ركن كارش به حساب مي آيد.
- ... مي خواهم زنده بمانم هم از نظر ساخت و هم از نظر مضمون كاملا همان گونه است كه از سازنده اش انتظار مي رفت. از نظر ساخت او جاي هيچ حرفي را باقي نمي گذارد و از نظر مضمون نيز با همان عناصر و جزيياتي سروكار دارد كه بايد سروكار مي داشت ... و بالاخره همان برخورد امثال من كه مي دانند همه آن حرفها و كارها الكي است اما با لذت كامل فيلم را تا آخر مي بينند.»

***

مطالب بالا مربوط به يادداشت هاي جشنواره اي فيلم «می خواهم زنده بمانم» است كه در ماهنامه فيلم شماره 171 نوروز سال 1374 منتشر شد. نويسندگان فوق مي دانستند كه «می خواهم زنده بمانم» تمام و كمال متعلق به ايرج قادري نيست و خيلي خوب مي دانستند كه دوستان و آشنايان ايرج قادري همه در ساخت اين فيلم او را ياري كرده اند. اما هيچكدام از فيلم بد ننوشتند. «می خواهم زنده بمانم» بدجوري روي اين منتقدان تاثير گذاشته بود. يك فيلمفارسي بسيار خوش ساخت. يك فيلم سرگرم كننده تمام عيار. اما حالا و پس از 8 سال، فيلمي از ايرج قادري بر پرده سينماهاست به نام «سام و نرگس». اكثر منتقدان در رابطه با فيلم سكوت اختيار كردند و منتقدان اينترنتي هم از هيچ چيزي كم نگذاشته اند. هرچه دلشان خواسته با قيافه حق به جانب نثار ايرج قادري و فيلمش كرده اند. بهرحال فرصت مناسبي است براي عرض اندام عزلت نشينان در حسرت ديده شدن.

من نمي دانم اين دوستان از جان ايرج قادري چه مي خواهند. نمي دانم چه چيزي در كارنامه ايرج قادري ديده اند كه بار ديگر همان را طلب مي كنند. نمي دانم چرا اين دوستان گرامي به فيلم هاي بسيار ضعيف كارگرداناني كه روزگاري فيلم درخور ساخته بودند، كاري ندارند. اين كارگردانان بسيارند و كساني هستند كه روزگاري براي ساخت حتي يك فيلم در محافل و جشنواره هاي سينمايي تقدير شده اند ...

«سام و نرگس» بهترين فيلم ايرج قادري اين سالهاست. «سام و نرگس» تمام و كمال به ايرج قادري تعلق دارد. فيلمي با مشخصات بارز سينماي فيلمفارسي خوش ساخت:
قطع هاي سربزنگاه، تحول شخصيت ها در عرض 1 ثانيه، اسلوموشن هاي به موقع، تعليق هاي حساب شده، عشق، تعصب و رفاقت آتشين و ...
همه اين ويژگيها در «سام و نرگس» در خدمت سرگرم كردن تماشاچي است. و وقتي همه حاضران در سالن نمايش براي زنده ماندن سام ناخودآگاه كف زدند و بي اختيار اشك ريختند، بايد به ايرج قادري تبريك گفت. تماشاچي مي داند كه سرانجام داستان چيست اما با اشتياق فيلم را تا انتها مي بيند و كيف مي كند و وقتي از سالن سينما وارد جهان واقعي می شود همه چيز از يادش مي رود. همين كه او دو ساعت را بي دغدغه سرگرم شده كافي است.

همانطور كه دوستان سكوت كرده اي كه 8 سال پيش نوشته هاي بالا را نوشته بودند اذعان داشتند، ايرج قادري در نوعي از سينما يك حرفه اي تمام عيار است، او خيلي خوب مي داند كه تك تك لحظات داستانش را چگونه به تصوير بكشد تا بهترين تاثير را بگذارد. خيلي از فيلمسازان امروزي ما حتي از اجراي يك تعليق ساده عاجزند. همچنان در سينماي بدنه اي ما، كارگردانان در تعريف يك داستان ساده هزاران بار به لكنت مي افتند.

... نبض تماشاگر مشكل پسند امروزي مثل موم در دستان ايرج قادري است. آقايان نويسنده، رحم كنيد!!!

 

منبع: وب سایت احمد شاهوند

227 - احمد شاهوند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio