Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

پنجشنبه 5 خرداد 1401

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

گفتگویی مفصل و خواندنی با احمد شاهوند، مدیرمسئول و سردبیر «سی نت»، قدیمی ترین سایت سینمایی فعال ایران به بهانه روز ملی سینما

اداره وب سایتِ خصوصیِ پُربازدید در ایران، دل شیر می خواهد و جیب پر پول

:: 21 شهریور 1394  ::

گفتگو با احمد شاهوند - 21 شهریور 1394

 

وب سایت احمد شاهوند: احمد شاهوند، متولد 1355 با وجود اینکه مهندس کامپیوتر است، اما تمام وقت خود را صرف سینما و گرافیک کرده. او فعالیت نوشتاری در زمینه سینما را هجده سال پیش در سال 1376 از ماهنامه «گزارش فیلم» و زیر نظر زنده یاد مسعود بهاری آغاز کرد.

وی سپس تحت عنوان دبیر سینمایی، در سال 1380 با مدیریت شهرام فلسفی سایت سینمایی «ایران اکتور» را راه اندازی کرد و دو سال بعد از آن با جمعی از وب لاگ نویسان سینمایی، مجله الکترونیکی سینمایی « سی نت» را راه انداخت که پس از تغییر بخش مدیریتی مجله، وی به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، مدیریت سایت سینمایی سی نت را عهده دار شد که پس از دوازده سال به عنوان قدیمی ترین سایت سینمایی ایران همچنان فعال است و مخاطبان خاص خودش را دارد. سی نت، اواخر دهه هشتاد یکی از بهترین و پربازدیدترین سایت های سینمایی ایران بود.

احمد شاهوند دستی هم در فیلمسازی دارد و از سال 1384 تا به حال بیش از ده فیلم کوتاه داستانی و چندین فیلم صنعتی و تبلیغاتی را کارگردانی و نویسندگی کرده است. فیلم کوتاه «مرکز خرید» ساخته وی با تحسین نسبی نویسندگان و منتقدان سینمایی روبرو شد و فیلمنامه کوتاه «ساعت سیزدهم» نوشته او در دومین دوره جشنواره فیلم پلیس نامزد دریافت جایزه بود.

از احمد شاهوند در نخستین جشن رسانه های سینمایی که بهمن 1389 در خانه هنرمندان برگزار شد، تقدیر به عمل آمد. وی همچنین جایزه سوم بهترین گزارش سینمایی را از سومین دوره جشنواره مطبوعات سینمایی کشور (1392) و جایزه دوم بهترین صفحه آرایی را از اولین جشنواره مطبوعات البرز (1393) به دست آورده است. قابل ذکر است شاهوند همچنین راه اندازی و برنامه نویسی بیش از ده وب سایت داینامیک را هم انجام داده است.

وی در سال 1376 سردبیر بولتن اولین جشنواره تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب و همچنین در سال 1390 سردبیر اولین بولتن آن لاین جشنواره سی ام فیلم فجر بود.

شاهوند در حال حاضر عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و مدیر اجرایی و مدیر هنری نشریه داخلی کانون مهندسان ساختمان کرج است. وی همچنین مدیریت هنری شماره اول دوره جدید نشریه «آبادبوم» (ویژه معماری) را بر عهده داشت که قرار است اول مهرماه منتشر شود.

به بهانه روز ملی سینما و سالروز راه اندازی سایت سی نت، گفتگویی با وی ترتیب دادیم که در پی می آید:


***


علاقه ات به سینما از کجا می آید؟
یهو رفتی سر اصل مطلب؟ (با خنده) ... از پدرم ... عشق و علاقه پدرم به سینمای کیمیایی در نوجوانی به من هم سرایت کرد که بعدها با «ردپای گرگ»، «ضیافت» و «سلطان» من هم عاشق چشم و گوش بسته کیمیایی شدم. البته این عشق بلافاصله بعد از «سربازهای جمعه» به شدت فروکش کرد.
اما «سینما». یکی از تابستان هایی که مثل همیشه بار سفر می بستیم و همراه با خانواده می رفتیم همدان و یکی دو هفته آنجا می ماندیم، در یکی از شب های سال 72 برای اولین بار چشمم خورد به «فرهنگ فیلم های سینمای ایران» تالیف جمال امید که دایی بزرگ از کتابخانه اش آورده بود برای پدر تا با هم فیلم های قدیمی را مرور کنند و روی عکس هایش مکث.
وقتی به تهران برگشتیم، به سرم زد تا یک فرهنگ فیلم درست کنم با مشخصات فیلم هایی که در مراحل مختلف تولید هستند. آن زمان نه اینترنتی وجود داشت و نه ماهواره ای. تنها منبع معتبر «ماهنامه فیلم» بود که پدر گه گداری می خرید و هفته نامه «سینما» که تازه یک سال بود منتشر می شد.
برای پیدا کردن مشخصات فیلم ها، مجبور بودم ماهنامه فیلم را کاملا بخوانم و این خواندن همانا و در جریان اتفاقات روز سینمای ایران قرار گرفتن، همانا.
همه چیز در حد دلمشغولی و تفریح بود تا اینکه در مسابقه نقد نویسی ماهنامه «گزارش فیلم» برنده شدم و رفتم در جمع ده نفره کارگاه نقد فیلم مجله. سعید قطبی زاده، رامتین شهبازی، ایرج افشار، سعید احمدی پویا از کارآموزان همان کارگاه بودند.
بعدها که مسعود بهاری، دبیر بخش نقد ماهنامه درگذشت، من هم دیگر دست و دلم به کار نرفت و مدت ها به دفتر ماهنامه سر نزدم. اما همه تجربیات خود را در اختیار برو بچه های دانشگاه گذاشتم که نتیجه اش شد یک ماهنامه دانشجویی و یک نشریه داخلی برای کانون فیلم دانشکده فنی دانشگاه آزاد.
همه اینها گذشت تا اینکه بلافاصله پس از دریافت مدرک کارشناسی، در شرکتی به عنوان گرافیست مشغول به کار شدم. شهرام فلسفی مدیر شرکت وقتی که از علاقه بی حد و حصر من به سینما آگاه شد، پیشنهاد راه اندازی یک سایت سینمایی را داد. آن زمان، یکی دو سالی می شد که اینترنت در ایران فراگیر شده بود. سایت «ایران اکتور» را راه اندازی کردیم و در فاصله ای کمتر از یک سال شد بانک اطلاعات فیلم ها و هنرمندان سینمای ایران و از اینجا بود که از مطبوعات فاصله گرفتم و سینما را در فضای مجازی ادامه دادم. البته طی این سالها به عنوان نویسنده و منتقد به صورت ناپیوسته با ماهنامه های «صنعت سینما» و «نسیم هراز» و روزنامه های «تهران امروز» و «مردم سالاری» همکاری کردم. و در مقطعی هم دبیر سرویس سینما و تلویزیون خبرگزاری سینماپرس بودم.

«سی نت» چگونه راه اندازی شد؟
اواخر اردیبهشت 1382 به عنوان مدیر سایت خانه سینماگران در جشنواره فیلم کوتاه موج که در کیش برگزار می شد، حضور داشتم. آشنایی با تنی چند از بلاگرهای سینمایی نویس منجر به راه اندازی مجله اینترنتی سی نت شد که یک ماه پس از آن با ایجاد و راه اندازی مجموعه ای از وب لاگ ها، این مجله را منتشر کردیم. مریم سپاسی، مینا کشاورز، روزبه شهنواز، سیدجواد صفوی و این حقیر از اعضای هیات تحریریه بودیم. پس از دو ماه، بین اعضا اختلاف نظر پیش آمد که بنده علاوه بر برنامه نویس و مدیر سایت، سردبیری آن را نیز بر عهده گرفتم و طی یک ماه، سی نت شکل و شمایل یک سایت سینمایی را به خود گرفت.
یک سال قبل از راه اندازی سی نت، کامبیز کاهه وب سایت «فیلم و سینما» - که تنها یک سال دوام آورد - و دامون مقصودی وب سایت «30نما » - که چند سالی است فیلتر شده و عملا غیرفعال است - را راه انداخته بودند و همراه با ایران اکتور سه سایت برتر سینمایی آن سالها بودند. با راه اندازی سی نت و یک سال پس از آن «سوره سینما» و «سینمای ما» ، این رقابت جدی تر شد.
تا بهمن 1385 دبیر سینمایی «ایران اکتور» هم بودم اما پس از آن که ایران اکتور عملا غیرفعال شد، سی نت در حال حاضر عنوان قدیمی ترین سایت سینمایی فعال ایران را با خود یدک می کشد.
طی دوازده سالی که از راه اندازی سی نت می گذرد، از بیش از 150 نویسنده و منتقد حداقل یک مطلب در سی نت منتشر شد و بیش از دوازده هزار کاربر عضو سایت شدند. بانک اطلاعات کامل فیلم ها از سال 1380 تا به امروز، بانک اطلاعات بیش از پانصد هنرمند و جداول فروش سالیانه فیلم ها از سال 1380 تا به امروز و بخش مجزای کامنت کاربران از بخش های پربازدید سایت هستند.
اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود، به جرات می توانم بگویم «سی نت» یکی از بهترین های سینمایی ایران بود. متاسفانه در ایران وقتی یک وب سایت پربیننده می شود، تازه اول دردسر است. اجاره سرور قدرتمند برای یک سایت پربیننده مستلزم هزینه بالایی است که در آن مقطع عملا پرداخت این هزینه میسر نبود. اداره و بروزرسانی یک وب سایت پربیننده در ایران، جیب پرپول می خواهد و دل شیر.

وضعیت سایت های سینمایی در دهه هشتاد و دهه حاضر را چگونه می بینی؟
متاسفانه یا خوشبختانه در حال حاضر راه اندازی یک وب سایت هزینه چندانی ندارد. در بحث سینما، امروزه هستند سایت هایی که به راحتی راه اندازی شده و دست اندرکارانشان بدون هیچ زحمتی و تنها با کپی - پیست اخبار مهم به خود اجازه می دهند که خود را صاحب یک رسانه بدانند. متاسفانه در ایام نزدیک به جشنواره فیلم فجر حجم سایت های سینمایی اینچنینی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند. فقط و فقط برای حضور در سینمای اصحاب رسانه و حضور در ضیافت ده روزه تماشای فیلم. یکی دو ماه پس از پایان جشنواره هم این سایت ها به تدریج غیرفعال می شوند.
متولیان برگزاری جشنواره باید جهت صدور کارت برای اعضای سایت های اینچنینی تمهیدی را بیاندیشد. از طرف دیگر هم تعداد سایت هایی که دغدغه سینما دارند و هر یک سعی کرده اند از زاویه ای متفاوت به آن نگاه کنند هم کم نیست. با وجود اینکه همچنان تبلیغات اینترنتی بخصوص در بخش سینما نتوانسته کارساز و درآمدزا باشد، تنها عشق و علاقه است که سایت های آبرومند سینمایی را روی پا نگه داشته است.

آیا شبکه های اجتماعی بخصوص از نوع موبایلی را تهدیدی برای سایت ها و پایگاه های خبری می دانی؟
به شکل مقعطی بله. در ایران باید روی موج هایی که به ناگاه به راه می افتند و تجربه نشان داده که بشدت مقطعی هستند و نمی شود روی پایداری شان حساب کرد، بتوان ایستاد و با آن حرکت کرد. در غیراینصورت با باید توان حرکت در مسیر خود را چند برابر کنی یا باید خارج شدن از مرکز توجه را به جان بخری.
درست است که خواندن یک خبر و حتی مشاهده عکس های متنوع خبری در شبکه هایی مثل «تلگرام» و یا «اینستاگرام» روی موبایل به مراتب راحت تر و آسان تر از باز کردن یک صفحه اینترنتی روی گوشی است، اما بیش از 80 درصد اخباری که در این شبکه ها به آن ها استناد می شود، لینک شان به وب سایت و یا خبرگزاری مورد نظر برمی گردد و این نشان می دهد که اخبار و مطالبی که روی شبکه های اجتماعی منتشر می شود، بدون ذکر منبع اصلی فاقد وجاهت و سندیت هستند و کمتر کسی به آن ها بها می دهد.

ظاهرا از داوری دومین جشنواره مطبوعات البرز در بخش گرافیک و صفحه آرایی راضی نیستی؟
شاید چون خودم هم اثری را در این بخش ارائه کردم بودم، گزینه مناسبی برای ارائه انتقاد نباشم اما همگان اذعان دارند که طرح برگزیده بخش گرافیک مطبوعاتی نه تنها شایسته کسب این عنوان نبود، بلکه حتی حضورش در جمع چهار اثر برگزیده، تنها نگاه ضعیف و یا بی تفاوت داورانی را که در رأسشان دکتر محمود مختاریان از کارکشتگان گرافیک مطبوعاتی قرار داشت، می رساند. بهرحال هر جشنواره ای سیاست خود را دارد و متاسفانه جشنواره مطبوعات البرز هم از این قاعده مستثنی نبود.

سخن پایانی ...
متاسفانه ناامنی شغلی خبرنگاران ایران و بخصوص خبرنگاران استان ها، معضلی اساسی است. اکثر خبرنگاران نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند. نداشتن یک انجمن صنفی هم مزید بر علت شده تا این قشر، مهجور بماند. به اعتقاد من دولت و وزارت ارشاد باید توجه ویژه ای به اهالی رسانه داشته باشد. برخوردهایی که در بالا اشاره کردم، شایسته روزنامه نگاران ایران نیست. امیدوارم که در آینده ای نزدیک، خبرنگاران و روزنامه نگاران به حق طبیعی خودشان برسند.

..........................................
گفتگو: زرنوش محمدی

 

منبع: روزنامه «پیام آشنا»

911 - احمد شاهوند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio